شهــــــــر (اسلام آباد ملایر)

معرفی و آشنایی و اخبار شهر اسلام آباد ملایر

معرفی و آشنایی و اخبار شهر اسلام آباد ملایر

پایگاه اطلاع رسانی اخباراسلام آباد ملایر
ویِژه شورای اسلامی اسلام آباد ( دوره چهارم )
اعضای شورا:
1- مجتبی رستمی
2-حسن قلندری
3-صفر رستمی
4-محمد صحبتی
5- جمشید رحیمی

پیام های کوتاه
آخرین نظرات

تالاب آق گل تشنه لب است

شنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۳، ۰۳:۲۱ ب.ظ

                                                          

تالاب طبیعی و فصلی آق گل در حد فاصل استان‎های مرکزی و  همدان در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال شرقی ملایر و در روستای اسلام آباد قرار دارد.

آب این تالاب از حوضه آبریز رودخانه قره چای در جنوب دشت کمیجان تامین می‎شود و فصول آبگیری تالاب از اواخر آذر ماه آغاز و تا اواسط خرداد ماه هر سال پایان می پذیرد.

عمق آب این تالاب از صفر تا یک متر متغیر است و وسعت آن در ماه‎های پر آبی به ۱۵ کیلومتر می رسد.در سال میزبان حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار قطعه از انواع پرندگان آبزی و غیر آبزی مهاجر است . امسال با خشک شدن تالاب، پرنده‎ها هم گرفتار خشکسالی هستند.

حوضه آبریز این منطقه با میزان بارندگی سالانه ارتباط  مستقیم دارد، به طوری که عمق آب تالاب از صفر تا ۱ متر متغیر است و وسعت آن در ماه‎های پر آبی به ۱۵ کیلومتر مربع می رسد و با پیشروی آب در قسمت های  میانی، جزیره‎هایی به ارتفاع شش متر ظاهر می شود.

حضور ۴۶ گونه از پرندگان ایران از جمله پرندگان آبزی و کنارآبزی منطقه می توان به کشیم  کوچک، باکلان بزرگ، کشیم بزرگ، اگرت بزرگ، باکلان کوچک، فلامینگوی بزرگ،  بوتیمار کوچک، حواصیل زرد، خوتکا، آبچلیک پا سرخ، چوب پا، چنگر نوک سرخ،  کاکایی سرسیاه، زرده پره تالابی، پرستودریایی نوک‌کاکایی، اردک بلوطی در تالاب آق گل جایی برای تردید باقی نمی گذارد که  تالاب آق گل نیاز اساسی به برنامه‎های حفاظتی و مدیریت مناسب دارد.


اما متاسفانه از سال ۸۷ شاهد خشک شدن تدریجی این تالاب بزرگ و با اهمیت بوده ایم که دلایل مختلفی از جمله حفر چاه‌های غیرمجاز، خشک شدن سفره‌های آب زیرزمینی و خشکسالی و به گفته مسئولان محیط زیست استان علت اصلی آن ایجاد صنعتی در استان همسایه است که مسیر رودخانه منتهی به آق گل را مسدود کرده است.


رئیس شورای اسلامی روستای اسلام آباد در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری ملایری ها اظهار کرد: این تالاب فصلی بوده و در اواخر تابستان هرسال خشک شده و در پاییز، زمستان و بهار مجدد آبگیری می شود.

مجتبی رستمی افزود: در اواخر فصل بهار حداقل باید حدود ۱۰ تا ۲۰ سانت آب در این تالاب وجود داشته باشد.

وی ابراز کرد: این در حالی است که از سال ۸۷ متاسفانه این تالاب کاملا رو به خشکی رفته و هنوز اقدام مثبتی در این باره از سوی مسئولان انجام نگرفته است.


مدیر کل محیط زیست استان همدان در گفت وگو با خبرنگار ما نیز اظهار کرد: برای رفع مشکل تالاب آق گل پیگیری‎های متعددی از سوی محیط زیست استان همدان انجام گرفته است.

غلامعلی محمدپور با بیان اینکه با معاون محیط طبیعی سازمان در این خصوص صحبت شده است، افزود: از طریق استانداری نیز توسط استانداران وقت برای پرداخت حق آبه این تالاب با استاندار استان مرکزی نیز چند مرتبه مکاتباتی صورت گرفته است.

وی ابراز کرد: در سال ۹۰ با پیگیری‎های سازمان مرکزی از طریق وزارت نیرو دومیلیون مترمکعب حق آبه برای این تالاب مصوب شده است.

مدیر کل محیط زیست استان همدان با بیان اینکه این میزان حق آبه از رودخانه قره چای در استان مرکزی باید تأمین شود، گفت: متاسفانه استان مرکزی تاکنون هیچ همکاری در این زمینه نداشته و حتی پاسخ مکاتبات انجام شده را نداده است.


وی تصریح کرد: به دلیل کوتاهی استان مرکزی، اقدام به پیگیری این مشکل به صورت ملی کرده ایم و امیدواریم که از این طریق بتوانیم مشکلات تالاب آق گل را مرتفع کنیم.

محمدپور افزود: تالاب آق گل از سال ۸۷ به سمت خشکی رفته است که از همان زمان پیگیری‎های جدی از سوی اداره کل محیط زیست استان همدان آغاز شد اما هنوز به نتیجه مطلوبی نرسیده است.

(( منبع سایت ملایری ها و خبرگزاری تسنیم))


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۴/۱۴
مجتبی رستمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی